![]() |
|
| ЗАКОН ЗА МЕСТНИТЕ ИЗБОРИ Обн., ДВ, бр. 66 от 25.07.1995 г., попр., бр. 68 от 1.08.1995 г.; Решение № 15 от 13.09.1995 г. на Конституционния съд на РБ - бр. 85 от 22.09.1995 г.; изм. и доп., бр. 33 от 19.04.1996 г.; Решение № 4 от 11.02.1997 г. на Конституционния съд на РБ - бр. 22 от 14.03.1997 г.; изм., бр. 11 от 29.01.1998 г., бр. 59 от 26.05.1998 г., изм. и доп., бр. 69 от 3.08.1999 г., в сила от 3.08.1999 г., изм., бр. 85 от 28.09.1999 г., изм. и доп., бр. 29 от 7.04.2000 г., изм., бр. 24 от 13.03.2001 г., бр. 45 от 30.04.2002 г., изм. и доп., бр. 69 от 5.08.2003 г. Глава първа ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ Чл. 1. (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) С този закон се урежда избирането на общински съветници и на кметове. Чл. 2. Изборите се произвеждат на основата на общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване. Чл. 3. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 33 от 1996 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., доп., бр. 69 от 2003 г.) Право да избират общински съветници и кметове имат гражданите на Република България, навършили 18 години, които са адресно регистрирани съгласно Закона за гражданската регистрация в съответната община или кметство преди: 1. датата на насрочване на общи избори за органи на местно самоуправление от президента на републиката. Тази дата се прилага и в случаите на насрочени избори поради обявяване на изборния резултат за недействителен и когато няма избран кмет на втория тур; 2. (изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) датата на обнародване на решението за създаване на нова община или кметство при насрочване на избор в новосъздадените административно-териториални единици; 3. датата на насрочване на частичен избор при предсрочно прекратени пълномощия на кмет. (2) (Доп. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Променилите адресната си регистрация след датата по ал. 1, т. 1 имат право да гласуват по предишната си адресна регистрация, където са включени в избирателните списъци. (3) Нямат право да гласуват лица, които са поставени под запрещение или изтърпяват наказание "лишаване от свобода". (4) Срочнослужещите във Въоръжените сили на Република България имат право да гласуват само в населеното място, където е адресната им регистрация, съгласно ал. 1, ако по време на изборите се намират там. (5) Гражданите, намиращи се в болници, родилни домове, санаториуми, домове за стари хора и други социални заведения, имат право да гласуват там, ако местонахождението на съответното заведение съвпада с адресната им регистрация по ал. 1. (6) (Нова - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Избирателите, които са ученици и студенти, се освобождават от учебни занятия един ден преди, по време на изборния ден и един ден след него. Чл. 4. Право да бъдат избирани за съветници и кметове имат български граждани, които нямат друго гражданство, имат избирателни права и са с адресна регистрация съгласно чл. 3, ал. 1. Чл. 5. (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Гражданите имат право на един глас за общински съветници, един глас за кмет на общината и един глас за кмет на кметството. Чл. 6. (1) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Изборите за общински съветници се произвеждат по пропорционалната система. (2) Изборите за кметове се произвеждат по мажоритарната система. Чл. 7. (1) Президентът на Република България насрочва избори за съветници и за кметове най-късно 60 дни преди изборния ден. (2) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., бр. 69 от 2003 г.) Изборните книжа за избори за съветници и за кметове се утвърждават с указ на президента на Република България най-късно 45 дни преди изборния ден. (3) Изборите се произвеждат в един неработен ден за цялата страна. Чл. 8. Организационно-техническата подготовка на изборите се осъществява от Министерския съвет, областните управители и кметовете на общините. Чл. 9. (1) Разходите по организационно-техническата подготовка на изборите се покриват от държавния бюджет. (2) Всички книжа, заявления, жалби, удостоверения и други документи по този закон се освобождават от такси. Глава втора ИЗБИРАТЕЛНИ СПИСЪЦИ Чл. 10. (Изм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) (1) Избирателните списъци се съставят от общинските администрации по населени места и се подписват от кмета на общината, съответно от кмета на кметството или кметския наместник, и от секретаря на общината. В Столичната община и градовете с районно деление избирателните списъци се подписват от кмета и секретаря на района. (2) Избирателните списъци се съставят по постоянен адрес. (3) Избирателните списъци се отпечатват въз основа на регистъра на населението на Република България от Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" към Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Чл. 11. (1) Избирателните списъци се съставят поотделно за всяка избирателна секция. (2) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) В списъците се вписват по азбучен ред имената на избирателя, единният граждански номер, постоянният адрес, видът и номерът на документа за самоличност и се обособява графа "Забележки". (3) Ако в последните шест месеца до деня на изборите бъде променено наименованието на населеното място, улицата, квартала, жилищния комплекс или номерацията, в избирателните списъци се вписват и старите им наименования или номерация. (4) Всеки избирател се вписва само в един избирателен списък. Чл. 12. В избирателните списъци се вписват: 1. (изм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) имената на избирателите, които имат постоянен адрес, и на избирателите по чл. 15, ал. 2; 2. имената на гражданите, отговарящи на условията по т. 1, които в деня на изборите включително навършват 18 години, както и на гражданите, които към тази дата са изтърпели наказанието "лишаване от свобода" или не са вече под запрещение. Чл. 13. (1) От избирателните списъци се заличават имената на гражданите, които до деня на изборите са загубили избирателното си право или са починали. (2) В избирателните списъци се дописват имената на гражданите, които отговарят на изискванията на чл. 12, но са пропуснати в отпечатания избирателен списък. Чл. 14. При произвеждане на втори тур на изборите за кметове в избирателните списъци се включват и имената на гражданите, които в периода между двата тура са придобили избирателно право. Чл. 15. (1) (Предишен текст на чл. 15 - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Удостоверения за гласуване на друго място не се издават. (2) (Нова - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Избирател, чийто постоянен и настоящ адрес са в различни населени места, може да поиска да бъде вписан в избирателния списък по настоящ адрес не по-късно от 14 дни преди изборния ден. (3) (Нова - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Искането по ал. 2 се прави писмено пред органите по чл. 10, ал. 1 по настоящия адрес на лицето. След вписването те съобщават за това по служебен път на органите по чл. 10, ал. 1 по постоянния адрес на лицето не по-късно от 7 дни преди изборния ден, за да бъде заличено името му от списъка по този адрес. Чл. 16. (Доп. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Избирателните списъци се обявяват от кмета на общината, на района и кметството или от кметския наместник най-малко 30 дни преди деня на изборите. Обявяването става чрез излагане на избирателните списъци на подходящи места в района на съответната избирателна секция. Чл. 17. (1) Всеки избирател може да поиска отстраняване на допуснати непълноти и грешки в избирателния списък с писмено заявление до кмета на общината. (2) Заявленията по ал. 1 се приемат от общинската администрация най-късно до 7 дни преди изборния ден. (3) Кметът на общината разглежда заявлението в двудневен срок от приемането и се произнася по него с мотивирано решение, което съобщава незабавно на заявителя и го обявява на публично място. (4) В двудневен срок от обявяването на решението всеки заинтересуван може да го обжалва пред районния съд. (5) Съдът разглежда жалбата в открито заседание най-късно в двудневен срок с призоваване на жалбоподателя и на кмета или упълномощено от него лице и постановява решение, което обявява веднага. Решението на съда е окончателно. Чл. 18. Поправките в избирателните списъци се обявяват незабавно. Чл. 19. Оригиналите на избирателните списъци, както и останалите изборни книжа се съхраняват до следващите избори от кмета на общината, след което се предават в архив. Чл. 20. Кметът на общината може да делегира правомощия по съставянето на избирателните списъци на кметовете на кметства и на секретаря на общината, с изключение на задължението за своевременното и точното съставяне на списъците. Глава трета ИЗБИРАТЕЛНИ РАЙОНИ Чл. 21. (1) За избиране на общински съветници в общините територията на общината представлява един многомандатен избирателен район. (2) (Отм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.). (3) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) За избиране на кмет на община или кметство територията на общината или кметството е един едномандатен избирателен район. Глава четвърта ИЗБИРАТЕЛНИ СЕКЦИИ Чл. 22. (1) Кметът на общината образува общи избирателни секции за произвеждане на избори за съветници и кметове. Заповедта на кмета за образуване на избирателните секции се обявява публично. Тя може да бъде обжалвана от съответните избирателни комисии пред районния съд в тридневен срок след обявяването й, който се произнася в тридневен срок. Решението е окончателно. (2) (Нова - ДВ, бр. 33 от 1996 г.) При създаване на нова община избирателните секции се образуват от назначения от областния управител временен кмет съгласно чл. 4, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация след консултации с упълномощени от централните ръководства местни политически партии и коалиции, представени в Народното събрание. Заповедта се обявява публично и може да бъде обжалвана в срока по ал. 1. (3) (Предишна ал. 2 - ДВ, бр. 33 от 1996 г., изм., бр. 69 от 1999 г.) Общинската избирателна комисия определя номерата на избирателните секции в общината, в които се съдържат и индексите на съответните общински комисии и избирателни секции съобразно единната номерация на секциите, определена с решение на Централната избирателна комисия за местни избори най-късно 30 дни преди изборния ден. Чл. 23. (1) (Доп. - ДВ, бр. 33 от 1996 г., изм., бр. 69 от 1999 г., бр. 69 от 2003 г.) В общините за избор на съветници и кметове една избирателна секция включва до 1000 избиратели. В населени места с повече от 1000 избиратели се образуват толкова избирателни секции, колкото пъти числото 1000 се съдържа в броя на избирателите. При остатък, по-голям или равен на 500, се образува отделна секция, а при остатък под 500 избирателите се разпределят между съседните секции, като по изключение по предложение на общинската избирателна комисия може да се образува и отделна избирателна секция, но с не по-малко от 30 избиратели. (2) (Изм. - ДВ, бр. 33 от 1996 г., отм., бр. 69 от 1999 г., нова, бр. 69 от 2003 г.) В населените места с по-малко от 500 избиратели се образува една избирателна секция. (3) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., бр. 69 от 2003 г.) В болници, родилни домове, санаториуми, домове за стари хора и други социални заведения се образуват избирателни секции само ако в тях има не по-малко от 30 избиратели с постоянен адрес в общината, на територията на която е съответното заведение. (4) Избирателните секции се образуват най-късно 40 дни преди изборния ден. Глава пета ИЗБИРАТЕЛНИ КОМИСИИ Чл. 24. (1) (Доп. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) За произвеждането на изборите за съветници и кметове се образуват следните избирателни комисии за местни избори: 1. централна - за цялата страна; 2. общинска - за всяка община; 3. (отм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.); 4. секционни - за всяка избирателна секция. (2) (Нова - ДВ, бр. 69 от 1999 г., изм., бр. 69 от 2003 г.) Централната избирателна комисия за местни избори се назначава от Президента на Република България след консултации и по предложение на парламентарно представените партии и коалиции. Централната избирателна комисия за местни избори се назначава не по-късно от 55 дни преди датата на изборите. (3) (Нова - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Централната избирателна комисия за местни избори е в състав от 21 членове, в това число председател, заместник-председатели и секретар. (4) (Нова - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) При определяне на състава и ръководството на Централната избирателна комисия за местни избори се запазва основното съотношение между парламентарно представените партии и коалиции към момента на назначаването, като никоя от тях не може да има мнозинство. (5) (Нова - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Членовете на Централната избирателна комисия за местни избори са български граждани с висше образование, като е препоръчително в мнозинството си да са юристи. (6) (Нова - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Членовете на Централната избирателна комисия за местни избори избират от своя състав председател, до четирима заместник-председатели и секретар с явно гласуване и обикновено мнозинство. Председателят, заместник-председателите и секретарят трябва да бъдат от различни политически партии и коалиции. (7) (Нова - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Член на Централната избирателна комисия за местни избори, докато заема длъжността си, не може да бъде кмет или общински съветник, кандидат за кмет или общински съветник, съдия във Върховния административен съд, във Върховния касационен съд, прокурор във Върховната касационна или Върховната административна прокуратура, военнослужещ във въоръжените сили, служител на Министерството на вътрешните работи. (8) (Нова - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Централната избирателна комисия за местни избори осъществява функциите си до следващите местни избори. (9) (Предишна ал. 2, изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., предишна ал. 3, бр. 69 от 2003 г.) Общинските избирателни комисии за произвеждане на местни избори се назначават за целия срок на пълномощията на общинския съвет. (10) (Нова - ДВ, бр. 33 от 1996 г., предишна ал. 3, бр. 69 от 1999 г., предишна ал. 4, доп., бр. 69 от 2003 г.) На членовете на избирателните комисии след приключване на изборите се заплаща само за участието им в заседания и целодневни дежурства. Възнаграждението не се облага с данъци и е освободено от други тежести. Чл. 25. (1) Централната избирателна комисия за местни избори: 1. назначава общинските избирателни комисии и утвърждава списъка на лицата по чл. 31; 2. следи за изпълнението на този закон и осъществява методическо ръководство и контрол за законност върху работата на общинските избирателни комисии; 3. регистрира и обявява партии и коалиции, които ще участват в изборите за съветници и кметове, и издава удостоверения за това; 4. (нова - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) не допуска регистриране за участие в изборите на коалиции, чието наименование, включително и съкратено или с прибавени думи, числа или знаци, повтаря наименованието на съдебно регистрирана политическа партия; 5. (предишна т. 4 - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) разглежда жалби срещу решенията и действията на общинските избирателни комисии, произнася се с окончателно решение по тях в тридневен срок и го обявява; 6. (предишна т. 5 - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) публикува резултатите от гласуването по избирателни секции за съветници и кметове за цялата страна в специален бюлетин; 7. (предишна т. 6 - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) осъществява контрол върху регистрацията на партиите и коалициите в общинската избирателна комисия; 8. (предишна т. 7 - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) определя условията и реда за участие на наблюдатели от страната и от чужбина и ги снабдява със съответни документи; 9. (предишна т. 8 - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) издава инструкция за приложение на метода Д'Ондт за изчисляване на резултатите от гласуването по пропорционалната система; 10. (доп. - ДВ, бр. 33 от 1996 г., изм., бр. 69 от 1999 г., предишна т. 9, бр. 69 от 2003 г.) възлага чрез конкурс на колектив от експерти компютърната обработка в общинските избирателни комисии на резултатите от изборите за общински съветници и кметове; 11. (нова - ДВ, бр. 33 от 1996 г., изм., бр. 69 от 1999 г., предишна т. 10, бр. 69 от 2003 г.) предлага на президента да насрочи в 14-дневен срок от получаване на предложението избори за съветници и/или кметове при създаване на нова община или кметство, както и когато изборът за съветници и/или кметове е обявен за недействителен или няма избран кмет на втори тур. (2) Решенията на Централната избирателна комисия за местни избори могат да бъдат обжалвани в тридневен срок след съобщаването им пред Върховния административен съд, който в тридневен срок се произнася с решение, което е окончателно и се обявява веднага. (3) (Изм. - ДВ, бр. 33 от 1996 г.) Централната избирателна комисия за местни избори може да сключва договори със специалисти, технически, помощен и обслужващ персонал в рамките на средствата, определени за произвеждане на изборите. Чл. 26. (1) (Доп. - ДВ, бр. 33 от 1996 г., изм., бр. 69 от 2003 г.) Общинските избирателни комисии се назначават най-късно 45 дни преди изборния ден с решение на Централната избирателна комисия за местни избори по предложение на кмета на общината след консултации с местните ръководства на парламентарно представените партии и коалиции. При създаване на нова община предложението се прави от назначения временен кмет при същите условия. (2) (Доп. - ДВ, бр. 33 от 1996 г.) Когато кметът на общината или временният кмет на новосъздадена община не е направил в срока по ал. 1 предложение за състав на общинска избирателна комисия, предложението се прави от областния управител по същия ред. Към него се прилагат писмените предложения на политическите партии и коалиции по ал. 1. В този случай Централната избирателна комисия за местни избори назначава общинската избирателна комисия най-късно 40 дни преди изборния ден. (3) (Доп. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Общинската избирателна комисия се състои от председател, двама заместник-председатели, секретар и от 3 до 7 членове, представители на политически партии и коалиции. Членовете на общинската избирателна комисия по възможност да бъдат в мнозинството си юристи. В София съставът на общинската избирателна комисия е от 17 души, а в градовете с районно деление - от 15 души. (4) Към общинската избирателна комисия могат да се създават работни групи от специалисти. Чл. 27. (1) Общинската избирателна комисия: 1. определя и обявява номерата на избирателните райони в общината; 2. (изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) назначава секционните избирателни комисии; 3. следи за своевременното и правилно образуване на избирателните секции; 4. (изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) следи за изпълнението на този закон и осъществява методическото ръководство и контрол за законност върху дейността на секционните избирателни комисии; 5. следи за своевременното изготвяне и обявяване на избирателните списъци; при необходимост търси съдействие от кмета на общината и съответния областен управител; 6. (нова - ДВ, бр. 69 от 1999 г., изм., бр. 69 от 2003 г.) съхранява бюлетините, списъците и протоколите в предоставеното й помещение в сградата на общината; 7. (предишна т. 6, изм. и доп. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., изм., бр. 69 от 2003 г.) снабдява секционните избирателни комисии с избирателни кутии, бюлетини, пликове, списъци, протоколи и всички други книжа, необходими за произвеждането на изборите; осъществява контрол за тяхното производство, съхранение, разпределение по секции и транспорт; 8. (предишна т. 7, изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) разглежда жалби срещу решения и действия на секционните избирателни комисии и взема по тях окончателно решение в тридневен срок в случаите по т. 2 и 4; 9. (предишна т. 8, изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) регистрира и обявява партии и коалиции, които ще участват в изборите за кметове и съветници в съответната община; 10. (нова - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) не допуска регистриране за участие в изборите на коалиции, чието наименование, включително и съкратено или с прибавени думи, числа или знаци, повтаря наименованието на съдебно регистрирана политическа партия; 11. (отм., предишна т. 9 - ДВ, бр. 69 от 1999 г., предишна т. 10, бр. 69 от 2003 г.) регистрира кандидатски листи за избиране на общински съветници и кандидати за кметове на общини и кметства и ги обявява пред населението; 12. (предишна т. 11 - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) регистрира застъпниците на кандидатите за съветници и за кметове и им издава удостоверения; 13. (предишна т. 12 - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) установява и обявява в срок не по-късно от два дни след получаването на последния протокол резултата от изборите за общински съветници, кметове на общини и кметства на основата на протоколите от секционните избирателни комисии и издава удостоверения на избраните съветници и кметове; 14. (изм. - ДВ, бр. 33 от 1996 г., предишна т. 13, бр. 69 от 2003 г.) насрочва втори тур за кмет, когато няма избран кандидат; 15. (нова - ДВ, бр. 33 от 1996 г., предишна т. 14, бр. 69 от 2003 г.) в 7-дневен срок, в случаите, когато няма избран кмет на втория тур и когато изборът за съветници и/или кмет е обявен за недействителен, уведомява Централната избирателна комисия за местни избори да предложи насрочване на нов избор; 16. (нова - ДВ, бр. 33 от 1996 г., предишна т. 15, бр. 69 от 2003 г.) обявява на видно място в общината (кметството) и чрез местните средства за масово осведомяване датата на насрочения от президента избор. (2) Решенията на общинската избирателна комисия могат да бъдат обжалвани в тридневен срок от произнасянето й пред Централната избирателна комисия за местни избори, която разглежда жалбата в тридневен срок и се произнася с решение, което е окончателно и се обявява веднага. Чл. 28. (Изм. - ДВ, бр. 33 от 1996 г., отм., бр. 69 от 1999 г.). Чл. 29. Секционните избирателни комисии се назначават с решение на общинската избирателна комисия не по-късно от 35 дни преди изборния ден по предложение на кмета на общината по реда на чл. 26, ал. 1. Всяка секционна избирателна комисия се състои от председател, заместник-председател, секретар и до 4 членове. Чл. 30. (1) Секционната избирателна комисия: 1. (нова - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) следи за спазване на този закон в изборното помещение и в района на секцията; 2. (предишна т. 1, доп. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) осигурява подреждането на изборното помещение в съответствие с изискванията на закона, както и с оглед на осигуряване на достъп до гласуване на лица с физически увреждания; 3. (предишна т. 2 - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) осигурява свободното и спокойно протичане на гласуването в избирателната секция; 4. (изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., предишна т. 3, бр. 69 от 2003 г.) преброява гласовете, изготвя и предава протоколите за резултатите от гласуването на съответната общинска избирателна комисия до 24 часа след приключване на гласуването; 5. (предишна т. 4 - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) разглежда жалби, по които се произнася незабавно; 6. (нова - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) предава останалите книжа и материали на общинската администрация в срока по т. 4; 7. (нова - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) обявява на достъпно място пред помещението на секционната избирателна комисия резултатите от гласуването в секцията. (2) В изборния ден указанията на председателя на секционната избирателна комисия са задължителни за всички граждани в изборното помещение. Тези указания могат да бъдат отменяни с решение на секционната комисия. Чл. 31. (1) Политическите партии, коалициите и независимите кандидати или областните управители, когато общинската избирателна комисия се формира по тяхно предложение, представят в Централната избирателна комисия за местни избори и в съответните избирателни комисии списък с имената на лицата, които ще заместват техните представители в комисиите, когато последните са в трайна невъзможност да изпълняват функциите си. Списъците се представят заедно с предложенията за назначаване на комисиите. (2) Заместването по ал. 1 се извършва по следния ред: 1. (изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) за секционните избирателни комисии - с решение на общинската избирателна комисия; 2. за общинските избирателни комисии - с решение на Централната избирателна комисия за местни избори. Чл. 32. Не могат да бъдат включвани в състава на избирателните комисии: 1. (доп. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) областните управители, техните заместници, кметовете на общините, техните заместници, кметовете на райони и кметските наместници, секретарите и кметовете на кметства; 2. (изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) кандидатите за кметове и за общински съветници; 3. срочнослужещи и свръхсрочнослужещи в Министерството на отбраната и в Министерството на вътрешните работи. Чл. 33. (1) (Изм. - ДВ, бр. 33 от 1996 г., изр. второ в сила от 10.08.1995 г.) Лицата, включени в състава на избирателните комисии, се освобождават от служебните им задължения за времето, необходимо за работата им в съответната комисия. За това време те получават неплатен служебен отпуск, който се зачита за трудов стаж по специалността, или по тяхно искане - полагащия им се платен годишен отпуск. Възнаграждението на членовете на избирателните комисии се определя от Централната избирателна комисия за местни избори в рамките на средствата, определени за произвеждане на изборите. Възнаграждението на членовете на Централната избирателна комисия за местни избори се определя от президента на Република България. (2) При изпълнение на своите функции членовете на избирателните комисии са длъжностни лица по смисъла на Наказателния кодекс. (3) При изпълнение на функциите си членовете на избирателните комисии не могат да носят отличителни знаци на партия или партийна коалиция, да провеждат предизборна агитация или да участват в такава. Чл. 34. (1) Заседанията на избирателните комисии са законни, ако на тях присъства повече от половината от състава им. Решенията се вземат с мнозинство 2/3 от присъстващите. (2) На заседанията могат да присъстват и застъпниците на съответните кандидати с право на съвещателен глас. Направените от тях възражения се вписват в протокола на заседанието. (3) (Нова - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Членовете на избирателни комисии могат да подписват протоколи и гласуват решения с особено мнение, като изрично отбелязват дали гласуват "за" или "против" конкретното решение и в какво се изразява особеното мнение. Глава шеста КАНДИДАТИ ЗА СЪВЕТНИЦИ И КМЕТОВЕ Чл. 35. (1) Кандидатите за съветници и за кмет се посочват и предлагат за регистриране от централните ръководства на политическите партии и коалиции, които отговарят на изискванията на Закона за политическите партии и са регистрирани пред Централната избирателна комисия за местни избори и пред общинската избирателна комисия, че ще участват в изборите. (2) Ръководствата на политическите партии и коалиции могат да делегират правата си по ал. 1 на своите общински или регионални ръководства. Делегирането се извършва със специално решение, което се изпраща на Централната избирателна комисия за местни избори и съответната общинска избирателна комисия преди регистриране на кандидатите. (3) Право да посочва и регистрира независим кандидат за съветник или кмет имат: 1. (изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) за общински съветник в общини с население до 50 000 - 250 избиратели от общината, в общини с население до 100 000 - 500 избиратели от общината, а в общини с население над 100 000 души - 1000 избиратели от общината; 2. (изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) за кмет на община - 500 избиратели от общината; 3. (доп. - ДВ, бр. 33 от 1996 г., изм., бр. 69 от 1999 г.) за кмет на кметство - 1/5 от избирателите на кметството, но не повече от 500. За целта се формира инициативен комитет в състав от 3 до 5 избиратели, който се регистрира пред съответната общинска избирателна комисия, след което организира събирането на подписите по списък и представя кандидатурата за регистрация. (4) Не могат да бъдат посочвани и регистрирани като кандидати за съветници и кмет от името на политически партии и коалиции офицери, сержанти и старшини от Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи, съдии, прокурори и следователи. Тези граждани могат да участват в изборите като независими кандидати. (5) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Списъкът по ал. 3 трябва да съдържа трите имена на избирателя, който подкрепя кандидатурата, постоянния му адрес в общината, съответно в кметството, единния граждански номер и подпис. Чл. 36. (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Когато общинската избирателна комисия установи, че независим кандидат не е подкрепен от изискуемия брой избиратели, регистрацията се отказва, а ако е направена - се анулира. Чл. 37. (1) Всеки кандидат за съветник по пропорционалната система може да бъде регистриран само в една листа, като не се допуска едновременно да бъде и независим кандидат. (2) Всеки кандидат за кмет може да бъде регистриран само в един избирателен район. (3) Кандидат за кмет може да бъде и кандидат за съветник. В случай, че бъде избран за кмет, той отпада от листата на съветниците. (4) Народен представител може да бъде кандидат за кмет. В случай, че е избран, той престава да бъде народен представител. (5) Нарушаването на изискванията по предходните алинеи води до недействителност на регистрацията, а когато то бъде открито след произвеждането на изборите - до недействителност на избора, ако кандидатът е избран. Чл. 38. Подреждането на кандидатите в изборната листа и номерирането им се прави от съответната партия, партийна коалиция или инициативен комитет. Чл. 39. (Изм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) (1) Всяка партия или коалиция, която е регистрирана по реда на чл. 25, ал. 1, т. 3, може да участва в изборите за кметове на общини, за кметове на кметства и за общински съветници в състава на различни за всеки отделен избор предизборни коалиции или самостоятелно. (2) Всяка партия или коалиция може да участва само в една предизборна коалиция или самостоятелно за всеки отделен вид избори. Участващите в предизборни коалиции за определен вид избор партии или коалиции не могат да регистрират свои листи или кандидати извън тези на предизборната коалиция за същия избор. (3) Предизборните коалиции за кмет на община, за общински съветници и за кмет на кметство се регистрират в общинската избирателна комисия. Чл. 40. (1) Политическите партии или предизборните коалиции на партии, които ще участват в изборите за съветници и кметове, се регистрират в Централната избирателна комисия за местни избори не по-късно от 40 дни преди изборния ден. (2) Партиите представят препис от съдебното решение, с което са регистрирани. Когато партии участват в коалиция, препис от съдебното решение се представя за всяка от тях. Партийните коалиции представят решението за своето образуване, подписано от ръководствата на съответните партии, образец от подписите на лицата, които ги представляват, и образец от печата на коалицията, ако има такъв. (3) Централната избирателна комисия за местни избори изпраща списък на регистрираните партии и коалиции на общинските избирателни комисии. Чл. 41. (1) Политическите партии и предизборните коалиции, които ще участват в изборите за съветници и кметове в съответната община, се регистрират в съответната общинска избирателна комисия не по-късно от 35 дни преди изборния ден. (2) Партиите и коалициите представят удостоверение, че са регистрирани в Централната избирателна комисия за местни избори за участие в изборите. Когато партии и коалиции участват в предизборни коалиции за местни избори в съответната община, различни от регистрираните коалиции в Централната избирателна комисия за местни избори, удостоверение по чл. 25, ал. 1, т. 3 се представя за всяка от тях. Предизборните коалиции представят решението за своето образуване, подписано от упълномощените представители на съответните партии и коалиции, образец от подписите на лицата, които ги представляват, и образец от печата на коалицията, ако има такъв. (3) (Отм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.). Чл. 42. (1) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Регистрирането на кандидатски листи или на независими кандидати за съветници и на кандидати за кметове се извършва от общинската избирателна комисия в отделен регистър при представяне на следните документи: 1. предложение от централното или друго упълномощено ръководство на партия, коалиция или на инициативен комитет от съответния избирателен район, подписано от определения от закона брой избиратели; 2. заявление от всеки кандидат, че е съгласен да бъде регистриран от посочилата го партия, коалиция или инициативен комитет; 3. (изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) декларация от кандидата, че няма друго гражданство; 4. (нова - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) свидетелство за съдимост. (2) (Доп. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Избирателната комисия проверява служебно и отбелязва данните от личната карта или личния паспорт за страната на кандидата, единния граждански номер, постоянния адрес и датата на адресната регистрация. (3) Регистрацията се извършва най-късно 30 дни преди изборния ден. (4) (Нова - ДВ, бр. 69 от 1999 г., изм., бр. 24 от 2001 г., отм., бр. 45 от 2002 г.). Чл. 43. (1) Когато не са изпълнени изискванията на този закон, съответната избирателна комисия отказва да извърши регистрацията, като писмено мотивира решението си и незабавно уведомява вносителя на предложението. (2) Отказът по ал. 1 на общинската избирателна комисия може да се обжалва пред Централната избирателна комисия за местни избори в тридневен срок от уведомяването. Централната избирателна комисия за местни избори се произнася в срок от три дни. Решението не подлежи на обжалване. (3) (Отм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.). Чл. 44. В случаите, когато е отказана регистрация или когато някой от кандидатите почине или изпадне в трайна невъзможност да участва в изборите, партията, коалицията или инициативният комитет, които са го посочили, могат да предложат за регистрация нова листа или нов кандидат, но не по-късно от 20 дни преди изборния ден. Чл. 45. (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Всеки кандидат за съветник или кмет може да има по един застъпник във всяка избирателна секция, който подпомага кандидата в избирателната кампания и защитава неговите интереси пред избирателните комисии и държавните органи. Застъпниците се регистрират в съответната общинска избирателна комисия. Чл. 46. (1) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Лице, избрано за кмет, има право след прекратяване на пълномощията му да заеме предишната си длъжност в държавните учреждения, предприятия, търговски дружества с държавно участие повече от 50 на сто или организации. (2) Когато предишната длъжност на избрания кандидат е заета от друго лице, трудовото правоотношение с това лице се прекратява без предизвестие. Чл. 47. (1) (Изм. - ДВ, бр. 33 от 1996 г.) Кандидатите за съветници или кмет, които заемат държавна или общинска служба с ръководни функции или са пряко служебно ангажирани в произвеждането на изборите, прекъсват изпълнението й след регистрирането им и излизат в платен служебен отпуск. (2) Времето, през което кандидатите за съветници или кметове са участвали в предизборната кампания, ако са в служебен отпуск, се зачита за трудов стаж. (3) (Нова - ДВ, бр. 33 от 1996 г., изм., бр. 69 от 1999 г.) Когато кмет на община и всички заместник-кметове или кмет на кметство са регистрирани за кандидати, общинският съвет избира заместник-кмет на общината или временно изпълняващ длъжността кмет на кметство до встъпване в длъжност на новоизбрания кмет. (4) (Нова - ДВ, бр. 33 от 1996 г., изм., бр. 69 от 1999 г.) Заместник-кмет на община или временно изпълняващ длъжността кмет на кметство по ал. 3 се определя от областния управител след консултации с политическите партии и коалиции, представени в общинския съвет, когато: 1. в 7-дневен срок от регистрирането на кандидатите по ал. 3 общинският съвет не избере заместник-кмет или временно изпълняващ длъжността кмет на кметство или изборните резултати за общински съветници са обявени за недействителни; 2. кметът или лицата по ал. 3 писмено откажат да изпълняват функциите си. Чл. 48. (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) От регистрирането до обявяване на резултатите от изборите кандидатите за общински съветници и кметове имат качеството на длъжностно лице по Наказателния кодекс. Чл. 49. Член от състава на избирателна комисия, който е регистриран като кандидат за съветник или кмет в избирателния район на комисията, отпада от състава на комисията и се замества с друго лице. Глава седма ПРЕДИЗБОРНА КАМПАНИЯ Чл. 50. (1) Предизборната кампания започва след регистрирането на кандидатите. (2) Партиите, кандидатите за съветници и кметове, както и всеки гражданин могат да провеждат агитация за партийни листи и кандидати в устна или писмена форма, на предизборни събрания или чрез средствата за масово осведомяване. (3) Предизборната кампания се води на официалния език. (4) Предизборните събрания са публични. За реда при провеждането на тези събрания отговарят организаторите на събранията и органите на Министерството на вътрешните работи. (5) Областните управители, техните заместници и работещите в областната администрация, кметовете, техните заместници и работещите в общинската администрация, както и другите държавни органи и синдикалните организации не могат да разпространяват предизборни агитационни материали за кандидатите и да участват в предизборна агитация под каквато и да било форма. Чл. 51. (1) Всички кандидати за съветници и кметове, партии и коалиции, регистрирани за участие в изборите имат еднакъв достъп за получаване на сведения от източниците за информация, необходими при предизборната кампания. (2) Всички кандидати за съветници и кметове, партии и коалиции, регистрирани за участие в изборите, имат право на достъп до регионалните телевизионни центрове, радиостанции и местните радиовъзли. (3) Предизборните излъчвания започват 30 дни преди изборния ден и приключват 24 часа преди изборния ден. Чл. 52. (1) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Изборната кампания започва с до триминутни обръщения по Българската национална телевизия и Българското национално радио на представители на политическите партии и коалиции, регистрирани в Централната избирателна комисия за местни избори. (2) (Отм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.). (3) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Българската национална телевизия и Българското национално радио, както и регионалните телевизионни и радиоцентрове предоставят за диспути телевизионно и радиовреме един път в седмицата по 90 минути. Темите за диспутите се определят след консултации между парламентарно представените партии и коалиции. Чл. 53. (1) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Право на телевизионно и радиовреме по Българската национална телевизия и Българското национално радио имат партии и коалиции, регистрирани в Централната избирателна комисия за местни избори и регистрирали свои кандидати за кметове на общини и за общински съветници самостоятелно или в коалиция пред съответните общински избирателни комисии. (2) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Половината от времето по чл. 52, ал. 3 се предоставя на парламентарно представени в Народното събрание партии и коалиции. Другата половина от времето се разпределя между непредставените в Народното събрание партии и коалиции. (3) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Времето за диспутите се разпределя между участващите партии и коалиции поравно. (4) Независимите кандидати ползват предаванията на регионалните телевизионни и радиоцентрове и станции, местните и общински радиовъзли, частните телевизионни станции и кабелните телевизии. Чл. 54. Редът за представяне в предаванията на Българската национална телевизия и Българското национално радио на партиите и коалициите се определя чрез жребий. Чл. 55. Екипите, формите и условията за реализиране на предизборните предавания се определят съвместно от генералните директори на Българската национална телевизия и Българското национално радио и упълномощени представители на партиите и коалициите, имащи право на телевизионно и радиовреме. Чл. 56. (1) Регионалните радиостанции, регионалните телевизионни центрове, местните и общински радиовъзли предоставят до 2 часа телевизионно и радиовреме за диспути между представителите на политическите партии и коалиции, техните кандидати за кметове и съветници и независимите кандидати, регистрирани за участие в съответните общински избирателни комисии, в ежедневните си програми. (2) (Отм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.). (3) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Половината от времето по ал. 1 се предоставя на партии и коалиции, които не са представени в Народното събрание, и на независими кандидати, регистрирани в общинските избирателни комисии за участие в изборите. Времето за диспути между кандидатите в съответните общини се разпределя поравно. (4) Времето по ал. 1 за цялата кампания се разпределя между съответните общини, а за радиовъзлите между съответните населени места пропорционално на броя на населението им. Чл. 57. (1) Редът за представяне на партиите, коалициите и инициативните комитети за независимите кандидати в регионалните радиостанции и телевизионни центрове, местните и общинските радиовъзли, както и поредността на общините и населените места се определят чрез жребий. (2) Екипите, формите и условията за реализиране на предизборните предавания в регионалните радиостанции, телевизионни центрове, местните и общински радиовъзли се определят от техните ръководители и упълномощени представители на партиите, коалициите и инициативните комитети. Чл. 58. (1) Министерският съвет определя специални тарифи, по които партиите, коалициите и инициативните комитети за независимите кандидати заплащат предизборните предавания. (2) Участието в предизборните предавания се плаща от упълномощени представители на партиите, коалициите и инициативните комитети за независимите кандидати преди излъчването на съответното предизборно предаване, в което техни представители ще участват. (3) Обръщенията по чл. 52, ал. 1 са безплатни. Чл. 59. (1) Частните радио- и телевизионни станции и кабелните телевизии могат да предоставят време за предизборна кампания на партии, коалиции и независими кандидати при равни финансови условия. (2) Участието в предизборната кампания по частните радио- и телевизионни станции и кабелни телевизии се осъществява по реда за участие в регионалните радиостанции и телевизионни центрове, местните и общински радиовъзли. (3) Чуждестранни радиостанции, излъчващи от територията на Република България, не предоставят време за предизборна кампания. Чл. 60. Когато в информационните емисии на Българската национална телевизия, регионалните телевизионни центрове и частните телевизионни станции се включват репортажи, които отразяват шествия, митинги, концерти и други прояви, организирани от партии, коалиции и независими кандидати, се спазва принципът за равнопоставеност по продължителност и време на излъчване. Чл. 61. Когато в информационните емисии на Българското национално радио, регионалните и частните радиостанции се включват репортажи, които отразяват шествия, митинги, концерти и други прояви, организирани от партии, коалиции и независими кандидати, се спазва принципът за равнопоставеност по продължителност и време на излъчване. Чл. 62. (1) (Обявена за противоконституционна от КС на РБ - ДВ, бр. 85 от 1995 г.). По време на предизборната кампания журналисти и говорители в Българската национална телевизия, Българското национално радио, Българската телеграфна агенция и регионалните телевизионни центрове, радиостанции и местните радиовъзли не могат да изразяват отношение към партии, коалиции и отделни кандидати, които участват в местните избори. (2) (Отм. - ДВ, бр. 85 от 1999 г.). Чл. 63. (1) При нарушаване на реда за ползване на Българската национална телевизия и Българското национално радио в предизборната дейност възражения се правят пред Централната избирателна комисия за местните избори най-късно 24 часа след излъчването на съответното предаване. (2) При нарушаване на реда за ползване на регионалните телевизионни центрове и радиостанции и местните радиовъзли възражения се правят пред съответната общинска избирателна комисия най-късно 24 часа след излъчване на съответното предаване. (3) Общинската избирателна комисия се произнася по възражението до 24 часа след излъчване на съответното предаване. Чл. 64. (1) Главен редактор на вестник или периодично издание, публикувал материал, накърняващ правата и доброто име на кандидата за съветник или кмет, е длъжен в първия брой след получаването на отговора да го публикува. (2) Отговорът се отпечатва на същото място, където се е намирал компрометиращият материал, и със същия шрифт. (3) Отговорът е безплатен и не може да надвишава обема на материала, срещу който е подаден. Чл. 65. (1) По време на предизборната кампания политическите партии и коалиции, инициативните комитети и отделните кандидати могат да изготвят и разпространяват афиши, плакати, реклами, позиви и други агитационни материали. На всеки предизборен печатен материал се отбелязва от чие име се издава. (2) Агитационните материали могат да бъдат поставяни на определени от общинския съвет или кмета на общината места, а на сгради, огради и витрини - с разрешение на собственика или управителя на имота. (3) Забранява се унищожаването и заличаването на агитационни материали, поставени по установения ред, до края на избирателната кампания. (4) Кметът на общината по решение на общинската избирателна комисия премахва или изземва агитационни материали, които застрашават живота или здравето на гражданите, личното и общественото имущество, безопасността на движението, както и материали, които накърняват обществения морал, честта и доброто име на кандидатите. (5) Забранява се използването на превозни средства на държавния и общинския транспорт за предизборна агитация. Чл. 66. (1) Агитационните мероприятия на политическите партии и коалиции, на инициативните комитети и кандидатите приключват 24 часа преди изборния ден. (2) Не се допуска агитация 24 часа преди датата на изборите и в деня на изборите. (3) (Частично обявена за противоконституционна - ДВ, бр. 22 от 1997 г., в частта "по-късно от 7 дни преди изборния ден и"). Непубликувани резултати от допитвания до общественото мнение по повод изборите не могат да се публикуват по-късно от 7 дни преди изборния ден и в деня на изборите. Чл. 67. Социологически звена и колективи, които желаят да извършват допитвания и проучвания в изборния ден, се регистрират в съответната общинска избирателна комисия най-късно 10 дни преди изборния ден. Чл. 68. Предизборната кампания може да се финансира със средства на политическите партии и коалиции, както и чрез дарения от физически лица или юридически лица без държавно, общинско или чуждестранно участие. Чл. 69. (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., бр. 69 от 2003 г.) (1) Всеки кандидат за общински съветник може да разходва за предизборна агитация не повече от 5000 лв. (2) Всеки кандидат за кмет на община може да разходва за предизборна агитация: 1. за община с население до 30 000 жители - до 25 000 лв.; 2. за община с население до 60 000 жители - до 50 000 лв.; 3. за община с население до 100 000 жители - до 100 000 лв.; 4. за община с население до 200 000 жители - до 250 000 лв.; 5. за община с население над 200 000 жители - до 500 000 лв. (3) Всеки кандидат за кмет на кметство може да разходва за предизборна агитация: 1. за кметство с население до 1000 жители - до 5000 лв. 2. за кметство с население над 1000 жители - до 10 000 лв. Чл. 70. Ако се установи, че лице, което е избрано за съветник или кмет, е ползвало за предизборната кампания средства, предоставени му от юридически лица извън посочените в чл. 68, по предложение на партиите и коалициите, участвали в изборите, и прокурора съответният окръжен съд обявява избора за недействителен, а получените суми се присъждат в полза на държавата. Чл. 71. Всяка партия може да използва свободно средствата, които има за предизборна агитация в определените от закона граници. Глава осма ИЗБОРНИ БЮЛЕТИНИ И ИЗБИРАТЕЛНИ КУТИИ Чл. 72. (1) Гласуването се извършва с бюлетини и пликове по образец, установен от президента на Република България. (2) Гласува се със: 1. бюлетина за общински съветници; 2. (отм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.); 3. бюлетина за кмет на община; 4. бюлетина за кмет на кметство, ако се произвежда такъв избор; 5. (отм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.). (3) Отделните видове бюлетини са с различни размери. (4) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Всички бюлетини са бели и не съдържат реквизити извън изброените в закона. (5) (Отм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.). Чл. 73. (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., бр. 69 от 2003 г.) (1) Бюлетините съдържат: 1. името на общината и номера на избирателния район; 2. наименованието на политическата партия, коалиция или инициативен комитет; 3. името на кандидата за кмет, съответно имената на кандидатите от партийната листа или на независимите кандидати за съветници. (2) В горния ляв ъгъл на отделен ред с увеличен и удебелен шрифт се отпечатва в каре номерът на съответната партия, коалиция или инициативен комитет. При идентичност на политическите партии и коалиции, регистрирали кандидати за съветници и/или кметове в общинската избирателна комисия, същите имат единен номер на бюлетините за всеки вид избор, за който са регистрирали кандидати на територията на общината. (3) Номерът по ал. 2 се определя от общинската избирателна комисия чрез общ жребий между всички политически партии, коалиции и инициативни комитети, регистрирали кандидати за съветници и/или кметове, не по-късно от 25 дни преди изборния ден. (4) Резултатът от жребия по ал. 3 се обявява от общинската избирателна комисия на видно място в районите на избирателните секции в общината и чрез местните медии. Чл. 73а. (Нов - ДВ, бр. 69 от 1999 г., отм., бр. 69 от 2003 г.). Чл. 74. (1) (Доп. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., изм., бр. 69 от 2003 г.) Бюлетините, пликовете и списъците се предават на председателите на секционните избирателни комисии в предизборния ден. След получаването им те носят цялата отговорност за тяхното съхраняване и използване. (2) (Отм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., нова, бр. 69 от 2003 г.) Забранява се предварителното раздаване на бюлетини и пликове. Чл. 75. (1) Избирателните кутии са бели на цвят. Техният образец и размери се определят от президента на Република България заедно с утвърждаването на изборните книжа. (2) Изработването на избирателните кутии се организира от общинската администрация под контрола на председателя на общинската избирателна комисия. Глава девета ГЛАСУВАНЕ Чл. 76. (1) Гласуването за съветници и кметове става по секции в специално подготвени за целта помещения, в които има кабини за гласуване. (2) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Кабините за гласуване трябва да осигуряват условия за пълна анонимност на гласуването и необходимите удобства за гласоподавателите да изразят своето предпочитание. (3) В изборните помещения е забранено да се поставят агитационни материали на партии, коалиции и независими кандидати. Чл. 76а. (Нов - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) (1) Когато в сграда с повече от един етаж има секции и на горни етажи и секцията на избирател с физическо увреждане на опорно-двигателния апарат или с увреждане на зрението се намира на някой от тях, избирателят може да гласува в избирателна секция, която се намира на първия етаж (партера), изрично посочена с решение на общинската избирателна комисия. (2) В сградата по ал. 1 задължително се обособява поне една секция на първия етаж (партера) за избиратели с физически увреждания на опорно- двигателния апарат и със зрителни увреждания, която да е с най-малко избиратели по основен избирателен списък. (3) Пред избирателната секция по ал. 1 се поставя табела и други обозначителни знаци, на които се отбелязва и допълнителното й предназначение. (4) Не по-късно от 7 дни преди датата на произвеждане на изборите общинската избирателна комисия оповестява по подходящ начин чрез средствата за масово осведомяване и местния печат мерките, позволяващи на хората с физически и зрителни увреждания да се придвижат и да гласуват в изборния ден. (5) В обявлението по ал. 4 се посочват телефон и адрес, на които могат да се правят заявки за помощ в изборния ден. Чл. 77. (1) Изборният ден се открива от председателя на секционната избирателна комисия в 7 ч. на изборния ден, ако присъстват повече от половината от членовете на комисията. (2) Ако до един час след откриване на изборния ден не се явят останалите членове на секционната избирателна комисия, председателят на общинската избирателна комисия включва резервните членове. (3) При откриването на изборния ден могат да присъстват кандидатите за съветници и кметове, застъпници, избиратели, представители на партиите и инициативните комитети, журналисти и наблюдатели. Председателят на комисията проверява наличието на избирателните списъци, бюлетини и пликове, изправността на избирателните кутии и дали те са празни. Избирателните кутии се затварят и запечатват с печата на общинския съвет или на кметството, след което започва гласуването. (4) (Отм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.). (5) (Нова - ДВ, бр. 69 от 1999 г., изм., бр. 69 от 2003 г.) В кабините за гласуване се поставят на разположение на избирателите достатъчно количество избирателни бюлетини. Избирателните пликове се съхраняват от комисията. (6) (Нова - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Забранява се предварителното раздаване на бюлетини и пликове. Чл. 78. (1) По време на гласуването в изборното помещение присъстват само членовете на секционната избирателна комисия, застъпници на кандидатите, представители на политическите партии, коалиции и представители на инициативните комитети, наблюдатели и журналисти. (2) Общинските ръководства на отделните политически партии, коалиции и инициативните комитети упълномощават с писмен документ по един свой представител, който да присъства в изборното помещение по време на гласуването и отчитането на изборните резултати. (3) Представителите на политическите партии, коалиции, застъпниците, представителите на инициативните комитети, наблюдатели и журналисти заемат най-отдалечените от изборната кабина места в изборното помещение. Чл. 79. (1) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Избирателят удостоверява самоличността си пред председателя на секционната избирателна комисия или натоварен от него член на комисията с някой от следните документи за самоличност: паспорт за страната за граждани, навършили 70-годишна възраст, ползващи разпоредбите на § 9а от преходните и заключителните разпоредби на Закона за българските документи за самоличност, срочнослужещите - с военна книжка, а всички останали - с документ за самоличност. (2) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Председателят или упълномощеният от него член сверява данните от документа за самоличност на избирателя с тези в избирателния списък, дава му избирателен плик и го допуска в кабината за гласуване. (3) (Доп. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., изм., бр. 69 от 2003 г.) Ако се констатира различие между единния граждански номер в избирателния списък и единния граждански номер в документа за самоличност на избирателя, председателят на секционната избирателна комисия отбелязва в графа "Забележки" на избирателния списък единния граждански номер по документа за самоличност. (4) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Ако избирателят не е включен в избирателния списък, но има постоянен адрес на територията на съответната секция, председателят на избирателната комисия го дописва в избирателния списък. Постоянният адрес се установява с лична карта или паспорт за страната за граждани, навършили 70-годишна възраст, ползващи разпоредбите на § 9а от преходните и заключителните разпоредби на Закона за българските документи за самоличност. Чл. 79а. (Нов - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) (1) Избирател с физическо увреждане на опорно-двигателния апарат или с увреждане на зрението удостоверява самоличността си с документ за самоличност пред секционната избирателна комисия в секцията по чл. 76а, ал. 1. (2) Член на секционната избирателна комисия от секцията по чл. 76а, ал. 1, определен от председателя и секретаря й, отива в секционната избирателна комисия на избирателя с документа му за самоличност. (3) След сверяване на данните на избирателя от документа му за самоличност с тези от основния избирателен списък председателят на секционната избирателна комисия в секцията по постоянен адрес зачертава името и останалите данни на избирателя в основния избирателен списък, отбелязва в графа "Забележки", че избирателят ще гласува в секцията по чл. 76а, ал. 1, и съставя протокол в два екземпляра - по един за всяка секционна избирателна комисия. (4) Протоколът съдържа: 1. номер и дата на издаване на протокола; 2. данни за секцията и секционната избирателна комисия, издаващи протокола; 3. име, единен граждански номер и адрес на избирателя, вид и номер на документа за самоличност; 4. номер на секцията по чл. 76а, ал. 1, в която ще гласува избирателят. (5) Протоколът се подписва от председателя и секретаря на секционната избирателна комисия, която го съставя. (6) Екземпляр от протокола се прилага към основния избирателен списък на секцията по постоянен адрес на избирателя. (7) Другият екземпляр от протокола се предава на члена на секционната избирателна комисия от секцията по чл. 76а, ал. 1, като той се връща в секцията си и предава протокола на председателя на секционната избирателна комисия. (8) Избирателят се вписва в основния избирателен списък на секцията по чл. 76а, ал. 1, като в графа "Забележки" се отбелязват данните за номера и датата на протокола и се вписва думата "протокол". Протоколът се прилага към основния списък, след което избирателят се допуска да гласува. Чл. 80. (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., бр. 69 от 2003 г.) (1) Гласуването за избиране на общински съветници, на кмет на общината и на кмет на кметство се извършва по следния ред: избирателят влиза в кабината, поставя в плика избраните от него бюлетини за всеки вид избор, излиза от кабината и пуска плика в избирателната кутия, след което се подписва в избирателния списък в графата "Гласувал". (2) Председателят на секционната избирателна комисия или неин член отбелязва в избирателния списък, че избирателят е гласувал. Чл. 81. (1) По време, когато избирателят се намира в кабината за гласуване, присъствието на други лица, включително и членове на избирателната комисия, е забранено. (2) (Доп. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., изм., бр. 69 от 2003 г.) В случаите, когато избирателят е с физическо увреждане, което не му позволява сам да извърши необходимите действия при гласуването, и ако помоли за помощ, председателят на секционната избирателна комисия разрешава той да влезе в кабината с придружител, посочен от избирателя. Този факт се отбелязва в избирателния списък. Едно и също лице не може да бъде придружител на повече от двама избиратели. Чл. 82. (1) (Отм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., нова, бр. 69 от 2003 г.) Членовете на секционната избирателна комисия и представители на политическите партии, коалиции и инициативни комитети периодично проверяват наличието на бюлетините за различните листи и кандидатите, когато в избирателната кабина няма избирател. (2) (Отм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., нова, бр. 69 от 2003 г.) Председателят на секционната избирателна комисия при поискване разрешава на застъпниците на кандидатите и на наблюдателите да проверяват наличието на бюлетини в избирателната кабина. (3) (Предишен текст на чл. 82 - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Забранява се изнасянето на бюлетини, пликове и избирателни кутии от изборните помещения. Чл. 83. (1) По решение на секционната избирателна комисия председателят на комисията може да поиска съдействието на органите на Министерството на вътрешните работи за възстановяване на реда в изборното помещение, ако има такава необходимост. (2) Въоръжени лица не се допускат в изборното помещение освен в случаите на ал. 1. Чл. 84. (1) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Когато са налице съществени нарушения на избирателния процес, секционната избирателна комисия може да преустанови гласуването до отстраняване на нарушенията. За това се съобщава в съответната общинска избирателна комисия. (2) Когато нарушенията на избирателния процес са непреодолими, общинската избирателна комисия съобщава за това на Централната избирателна комисия за местните избори. Чл. 85. Ако избирателната кутия не може да събере пликовете на всички избиратели в секцията, секционната избирателна комисия поставя втора избирателна кутия от същия вид. В този случай двете кутии се отварят едновременно след приключване на гласуването и намерените в тях пликове се броят заедно. Чл. 86. (1) Гласуването приключва в 19 ч. (2) Ако след 19 ч. пред изборното помещение има негласували избиратели, гласуването продължава, докато всички дошли да гласуват упражнят правото си на глас. Глава десета ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ИЗБОРНИТЕ РЕЗУЛТАТИ Чл. 87. След като секционната избирателна комисия обяви, че гласуването е приключило, неизползваните пликове и бюлетини се опаковат, пакетират и запечатват. Чл. 88. При отваряне на избирателните кутии и при определяне на резултатите от гласуването може да присъстват представители на политическите партии и коалиции, кандидатите за съветници и кметове, техните застъпници, наблюдатели и журналисти. Чл. 89. Секционната избирателна комисия вписва в протокола броя на избирателите по избирателния списък и броя на вписаните допълнително избиратели в изборния ден. Секционната избирателна комисия сверява броя на избирателните пликове с броя на гласувалите по избирателния списък и вписва резултатите в протокола за съответния избор. След това отваря пликовете и разпределя отделно действителните бюлетини и отделно недействителните бюлетини и празните пликове. Чл. 90. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., изм., бр. 69 от 2003 г.) Недействителни са бюлетините, когато: 1. са намерени в избирателната кутия без плик; 2. в избирателния плик са поставени две или повече бюлетини за един и същи избор за кандидати на различни политически партии, коалиции или независими кандидати; тези бюлетини се броят за една недействителна бюлетина за съответния вид избор; 3. не са по установения образец. (2) Ръчно написани думи и знаци, промяна в поредността на кандидатите, допълнително вписани имена от избирателя, механични увреждания, зацапвания или зачертавания върху бюлетината не я правят недействителна. (3) Празните пликове се смятат за недействителни бюлетини. (4) Недействителните бюлетини се описват в отделен опис и се съхраняват отделно. Недействителните бюлетини по ал. 1, т. 1 се отделят, преди да започне отварянето на избирателните пликове. Върху тях председателят на секционната избирателна комисия написва "намерени без плик" и се подписва. (5) Когато секционната избирателна комисия констатира, че в даден плик има една или няколко недействителни бюлетини, тя ги оставя обратно в плика и отбелязва техния вид и брой в описа. Чл. 91. (1) (Отм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., нова, бр. 69 от 2003 г.) Гласът е действителен, ако в плика е намерена поне една бюлетина или ако в плика са намерени две или повече бюлетини, подадени за един и същи кандидат или една и съща кандидатска листа по установения образец. (2) (Отм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., нова, бр. 69 от 2003 г.) Когато в плика са поставени две или повече еднакви бюлетини от един и същи вид, те се смятат за една. Намерените в повече бюлетини се отделят и се анулират с подпис на председателя на комисията. Те се вписват в описа и се съхраняват отделно. (3) Ако бюлетината в плика съдържа отклонения от установения образец (размер, грешки в печатния текст), които се дължат на грешки в производството, тя се смята за действителна. (4) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Ако в избирателния плик няма бюлетина за кмет или за общински съветници, липсващата бюлетина се брои за празен плик за съответния избор. Чл. 92. (1) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Бюлетините за избори на кметове се преброяват поотделно за всеки кандидат за кмет на община или за кмет на кметство. (2) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Преброяването на бюлетините за избори на общински съветници се извършва поотделно за всяка кандидатска листа и за всеки независим кандидат. Чл. 93. Секционната избирателна комисия съставя следните протоколи за отчитане резултатите от гласуването: 1. за избиране на общински съветници; 2. (отм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.); 3. за избиране на кмет на общината; 4. за избиране на кмет на кметство, ако се произвежда такъв избор; 5. (отм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.). Чл. 94. (1) В протоколите се посочват: 1. (изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) номерът на избирателната секция и наименованието на общината; 2. часът на започването и часът на завършването на гласуването; 3. (доп. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) броят на избирателите по избирателния списък и броят на допълнително вписаните избиратели по чл. 13, ал. 2 в изборния ден; 4. броят на регистрираните кандидати или кандидатски листи; 5. броят на гласувалите избиратели според подписите в избирателния списък; 6. броят на гласувалите избиратели според намерените в избирателната кутия избирателни пликове; 7. броят на действителните бюлетини, подадени за всеки кандидат за кмет; 8. (изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) броят на действителните бюлетини за общински съветници, като се записва на отделен самостоятелен ред общият брой на бюлетините, подадени за съответната листа или за независими кандидати; 9. броят на недействителните бюлетини, от които: а) недействителни бюлетини; б) празни пликове; 10. броят на бюлетините съгласно чл. 90, ал. 1, т. 1; 11. подадените заявления, жалби и възражения и взетите по тях решения; 12. обстановката, при която е проведен изборът. (2) Данните по ал. 1, т. 3 - 10 се вписват с думи и числа. (3) Протоколите се подписват от всички членове на комисията на всяка страница. Член на комисията, който не е съгласен със съдържанието на протокола, го подписва с особено мнение, което се вписва в протокола. Ако член на комисията е обективно възпрепятстван да подпише протокола, това изрично се отбелязва, като се посочват и причините. Неподписването на протокола от член на комисията по лични, политически и други мотиви не го прави недействителен. (4) След подписването на протокола председателят на секционната избирателна комисия обявява резултатите от гласуването на видно място пред секцията. (5) Поправки в протоколите след подписването им от членовете на избирателната комисия могат да се правят само преди обявяването на резултата от избора от съответната избирателна комисия. Всяка поправка се преподписва от членовете на комисията, като се отбелязва, че е поправка. Явни и фактически грешки могат да се поправят и след обявяване на изборния резултат. (6) Всяка партия, коалиция, инициативен комитет, кандидат за съветник или кмет може да получи извлечение от протокола с резултатите от гласуването съгласно установения образец. Същото право имат и присъствалите наблюдатели. Чл. 95. (1) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Протоколите на секционната избирателна комисия се съставят в три екземпляра, като първият екземпляр от протоколите за избор на кмет на община или кметство и на общински съветници се изпраща в общинската избирателна комисия. (2) Вторите екземпляри от протоколите заедно с всички документи и материали по изборите се предават в общината за съхранение и архивиране. (3) Третият екземпляр от протоколите се изпраща в Централната избирателна комисия за местни избори чрез общинската избирателна комисия. (4) Протоколите и другите изборни книжа се транспортират и предават от председателя на секционната избирателна комисия и двама от членовете й - представители на различни партии или коалиции. Чл. 96. (Отм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.). Чл. 97. (Доп. - ДВ, бр. 33 от 1996 г., отм., бр. 69 от 1999 г.). Чл. 98. (Отм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.). Чл. 99. (Изм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Общинската избирателна комисия на основата на протоколите от секционните избирателни комисии съставя протоколи: 1. за избор на общински съветници; 2. за избор на кмет на общината; 3. за избор на кмет на кметство; ако кметствата са повече от едно, за избора във всяко кметство се съставят отделен протокол. Чл. 100. (1) В протоколите на общинската избирателна комисия се съдържа броят на: 1. секционните избирателни комисии; 2. секционните избирателни комисии, представили протоколи за гласуването; 3. избирателите в общината или кметството според избирателния списък и вписаните допълнително избиратели в изборния ден; 4. регистрираните кандидатски листи, съответно кандидати за кметове; 5. гласувалите избиратели според подписите в избирателния списък; 6. намерените в избирателните кутии пликове; 7. общият брой на действителните бюлетини, подадени в избора за кмет; 8. действителните бюлетини, подадени за всеки кандидат за кмет; 9. действителните бюлетини, подадени за съответната листа; 10. недействителни бюлетини и празни пликове; 11. подадените заявления, възражения, жалби и взетите по тях решения. (2) Данните в протоколите се вписват с думи и числа. (3) Протоколите се съставят в два екземпляра. Първият екземпляр се изпраща в Централната избирателна комисия за местни избори. Вторият екземпляр заедно с изборните книжа се изпраща в общината. (4) Протоколите се подписват от всички членове на общинската избирателна комисия. (5) Всяка партия, коалиция, инициативен комитет, кандидат за съветник или кмет може да получи извлечения от протоколите, подписани от председателя на общинската избирателна комисия, с резултатите от гласуването съгласно установения образец. Чл. 101. (Попр. - ДВ, бр. 68 от 1995 г., изм., бр. 69 от 1999 г.) (1) На основата на получените данни съответната общинска избирателна комисия определя изборния резултат, който се отразява в протокола. (2) Избран за кмет е кандидатът, получил повече от половината от действителните гласове. Председателят на общинската избирателна комисия издава на спечелилия кандидат удостоверение за избирането му за кмет. (3) Когато на първия тур никой от кандидатите за кмет не е избран, втори тур на изборите се провежда до 7 дни от датата на произвеждането на първия тур в неработен ден. (4) Ако в избирателния район са били регистрирани повече от двама кандидати и никой не е избран, на втория тур в избора могат да участват само първите двама, получили най-много от действителните гласове. Ако трима или повече кандидати са получили най-много, но равен брой гласове, те всички се допускат за участие на втория тур. Ако един кандидат е получил най-много гласове, а след него се нареждат двама или повече кандидати с равен брой гласове, те всички се допускат за участие на втория тур. (5) На втория тур на изборите за избран се смята кандидатът, получил най-много действителни гласове. При равен брой гласове, поради което няма избран кмет, президентът на Република България по предложение на Централната избирателна комисия за местни избори насрочва нов избор за кмет. Чл. 102. (1) Резултатите от гласуването за общински съветници в изборите по пропорционалната система се определят по метода Д'Ондт. (2) Общинската избирателна комисия обявява резултатите и издава удостоверения на избраните кметове и общински съветници. Чл. 103. (1) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Председателите на избирателните комисии поставят на видно място в съответната секция и община извлечение от протоколите за резултатите от гласуването. (2) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Партиите, коалициите и независимите кандидати, участващи в изборите, могат да получат срещу заплащане ксерокопия от протоколите на секционните и общинските избирателни комисии от службите, където се съхраняват. Чл. 104. (1) (Предишен текст на чл. 104, изм. - ДВ, бр. 33 от 1996 г., бр. 69 от 1999 г.) Всеки кандидат за съветник или кмет, ръководство на политическа партия, коалиция или инициативен комитет, участвали в изборите, може да обжалва решението на общинската избирателна комисия за определяне на изборните резултати пред окръжния, съответно Софийския градски съд в 7-дневен срок от обявяването му. (2) (Нова, ДВ, бр. 33 от 1996 г.) Жалбата не спира изпълнението на решението, освен ако съдът не постанови друго. Съдът се произнася по жалбата в 14-дневен срок от подаването й. (3) (Нова, ДВ, бр. 33 от 1996 г., изм., бр. 59 от 1998 г.) Решението на съда по ал. 1 може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от обявяването му. Върховният административен съд се произнася по касационната жалба в 14-дневен срок от постъпването й. (4) (Нова, ДВ, бр. 33 от 1996 г., изм., бр. 59 от 1998 г.) Влезлите в сила решения по ал. 2 и 3 не подлежат на отмяна. (5) (Нова, ДВ, бр. 33 от 1996 г.) Когато съдът е спрял изпълнението на решението или е обявил изборния резултат за недействителен, кметът, чийто срок на пълномощия е изтекъл, съответно лицата по чл. 47, ал. 3 и 4 продължават да изпълняват функциите си до встъпване в длъжност на новоизбрания кмет. Чл. 105. Всеки новоизбран съветник или кмет е длъжен в едномесечен срок от избирането му да декларира пред съответния съвет източниците на финансирането и разходите, които е направил по време на избирателната кампания. Глава единадесета ЧАСТИЧЕН ИЗБОР ЗА КМЕТОВЕ И ПОПЪЛВАНЕ НА ПРЕДСРОЧНО ОСВОБОДЕНИ МЕСТА ЗА СЪВЕТНИЦИ Чл. 106. (1) (Изм. - ДВ, бр. 33 от 1996 г.) Когато пълномощията на кмет са прекратени предсрочно, президентът на Република България по предложение на Централната избирателна комисия за местни избори насрочва частичен избор в срок 40 дни. (2) В случаите по ал. 1, когато до края на мандата остават по-малко от шест месеца, частични избори не се произвеждат. Чл. 107. (1) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г., предишен текст на чл. 107, бр. 69 от 2003 г.) Когато пълномощията на общински съветник са предсрочно прекратени, общинската избирателна комисия обявява за съветник следващия в съответната листа кандидат. Когато броят на кандидатите е изчерпан, мястото остава незаето до края на мандата. (2) (Нова - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Разпоредбите на ал. 1 се прилагат и в случаите, когато пълномощията на общинския съвет са прекратени предсрочно в срока по чл. 106, ал. 2. Чл. 108. (1) Частични избори се произвеждат по общия ред при спазване разпоредбите на този закон и при следните отклонения: 1. изборът се насрочва не по-късно от 40 дни преди изборния ден; 2. партиите и коалициите се регистрират за участие в Централната избирателна комисия за местни избори не по-късно от 35 дни преди изборния ден; 3. партиите и коалициите, които ще участват в частичния избор, се регистрират в общинската избирателна комисия не по-късно от 30 дни преди изборния ден; 4. кандидатите се регистрират в срок 25 дни преди изборния ден и се обявяват най-късно 20 дни преди изборния ден; 5. избирателните секции се образуват най-късно 25 дни преди изборния ден; 6. (нова - ДВ, бр. 33 от 1996 г.) избирателните списъци се обявяват най-късно 20 дни преди изборния ден; 7. (предишна т. 6 - ДВ, бр. 33 от 1996 г., изм., бр. 69 от 1999 г.) общинската избирателна комисия назначава секционните избирателни комисии най-късно 25 дни преди изборния ден. (2) Разходите по организационно-техническата подготовка и произвеждането на частични избори са за сметка на общинския бюджет. Глава дванадесета АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ Чл. 109. (Изм. - ДВ, бр. 11 от 1998 г., бр. 69 от 1999 г.) (1) Който наруши разпоредбите на този закон, се наказва с глоба от 20 до 200 лв., ако извършеното деяние не съставлява престъпление. (2) Длъжностно лице, което умишлено извърши нарушение на разпоредбите на този закон, се наказва с глоба от 100 до 1000 лв., ако нарушението не съставлява престъпление. Чл. 110. (1) Актовете за установени административни нарушения се съставят от председателя на общинската избирателна комисия. (2) Наказателните постановления се издават от областните управители. (3) Установяването на нарушенията, съставянето на актовете, издаването и обжалването на наказателните постановления се извършва по реда на Закона за административните нарушения и наказания. ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ § 1. Наблюдатели по смисъла на този закон са: 1. представители на чуждестранни правителствени и неправителствени органи и организации, имащи отношение към спазването на правата на човека, ако са поканени чрез Министерството на външните работи; 2. представители на чуждестранни политически партии и движения, както и отделни лица, поканени от участващи в изборите политически партии и коалиции чрез Министерството на външните работи; 3. упълномощени членове на Българското сдружение за честни избори и граждански права и на Гражданската инициатива за свободни и демократични избори. § 1а. (Нов - ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Парламентарно представени партии и коалиции по смисъла на този закон са тези, които притежават законна регистрация и имат парламентарна група или достатъчен брой народни представители, за да образуват такава. § 2. Срочнослужещите във Въоръжените сили не могат да се кандидатират за съветници и кметове. ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ § 3. (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) Избори за кметове на кметства се произвеждат само в тези кметства, които са създадени към датата на обнародване на указа на президента за насрочване на местните избори. § 4. (Отм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г.). § 5. (Изм. - ДВ, бр. 69 от 1999 г.) При създаване на нови общини и кметства изборите за органи на самоуправление се произвеждат в тримесечен срок от обнародването на решението в "Държавен вестник". § 6. (Нов - ДВ, бр. 29 от 2000 г.) В случаите на произвеждане на нов избор за общински съветници и кметове или на частичен избор за кметове до изтичането на сроковете по § 9 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за българските документи за самоличност: 1. Избирателни списъци се съставят по досегашния ред. 2. Отбелязване по смисъла на чл. 80, ал. 2 в новите документи за самоличност не се прави. § 7. (Предишен § 6 - ДВ, бр. 29 от 2000 г.) Този закон отменя разпоредбите на Закона за избиране на народни представители, общински съветници и кметове (обн., ДВ, бр. 69 от 1991 г.; изм. и доп., бр. 70, 76 и 98 от 1991 г.), отнасящи се до произвеждането на избори за общински съветници и кметове. ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ към Закона за изменение и допълнение на Закона за местните избори (ДВ, бр. 33 от 1996 г.) § 16. Изменението на чл. 33, ал. 1, изречение второ влиза в сила от 10 август 1995 г. § 17. Насрочените до влизането в сила на този закон частични избори се произвеждат в съответствие с разпоредбите, действали към датата на насрочването им. Нови избори се насрочват по реда на този закон. § 18. Производства по висящи съдебни дела се довършват по досегашния ред. ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ към Закона за деноминация на лева (ДВ, бр. 20 от 1999 г., доп., бр. 65 от 1999 г., в сила от 5.07.1999 г.) § 4. (1) (Доп. - ДВ, бр. 65 от 1999 г.) С влизането в сила на закона всички числа в стари левове, посочени в законите, влезли в сила преди 5 юли 1999 г., се заменят с намалени 1000 пъти числа в нови левове. Замяната на всички числа в стари левове с намалени 1000 пъти числа в нови левове се прилага и за всички закони, приети преди 5 юли 1999 г., които са влезли или ще влязат в сила след 5 юли 1999 г. (2) Органите, приели или издали подзаконови нормативни актове, влезли в сила преди 5 юли 1999 г. и в които има числа в левове, да направят произтичащите от този закон изменения в тях така, че измененията да се прилагат от датата на влизането в сила на закона. § 7. Законът влиза в сила от 5 юли 1999 г. ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА към Закона за изменение и допълнение на Закона за местните избори (ДВ, бр. 69 от 2003 г.) § 39. Навсякъде в закона думите "Централна/та комисия за местни избори" се заменят с "Централна/та избирателна комисия за местни избори". | ||||
| (C) 2000-2003, Столична Община, created by ABC Design & Communication |