Общинска организация на СДП – “Подуяне
Предложения за промени в устава, приети на общо събрание на организацията на СДП – “Подуяне” на 01.03.2004 г.
Обща забележка:
След последната конференция на СДС дори предишните председатели на СДП се разделиха – Ал. Маринов остана с Н.Михайлова, а Бл.Димитров гравитира около Костов. Бивши и настоящи депутати, кметове и председатели на местни организации от СДП се кандидатираха за ръководни органи на СДС – Цветан Димитров, Велислав Величков, Ермин Мюмюн, Ангел Иванов, Христо Кирчев, Радка Кършелова... В общинския съвет на София няма член на СДП, а в кандидатските листи Ангел Николов беше на неизбираемото 40 място, а Радка Кършелова – на 4_то място в Търговище. Все още остава без отговор въпросът “за коя партия си работил, ако си в листата на друга партия? И що за партия е това, чиито Устав толерира такова поведение” или “що за Устав е това, щом допуска произволно тълкуване, неизпълнение на клаузите му и не защитава цялостта на партията”?Предлаганите промени целят изясняване структурата на партията и обвързавнето й с конкретната задача – спечелване на политическата власт, т.е. промени в структурата, така че да отговаря на изискванията за участие в парламентарни и местни избори. С учредяването на Съвет на председателите, отговорността на всеки ръководител на местна организация става по-голяма, но споделената отговорност определено ще доведе до по-ефикасни решения. От този съвет биха могли да дойдат най-ценните предложения за изработване на Общинска програма за управление, която може и да бъде част от Програмата на СДП за управление на страната предвид перспективите за членство в Европейския съюз.
Освен чисто козметичните промени и избягване на неточности и повторения, основните предложения обхващат няколко големи раздела от Устава:
Предложения за промени
в У С Т А ВАна
Социалдемократическата партия
за 45-ия Конгрес на СДП – 27 и 28 март 2004 г.
Политическите цели на СДП се осъществяват само с демократични средства, в пълно съответствие с Конституцията и законите на страната и настоящия Устав
включително и чрез участие в законодателната и Изпълнителната власт.Да се промени на:
Политическите цели на СДП се осъществяват само с демократични средства, в пълно съответствие с Конституцията и законите на страната и настоящия Устав чрез участие в законодателната и Изпълнителната власт и чрез други, разрешени от закона действияДа се добави:
СДП участва в президентски, парламетнарни и местни избори самостоятелно или в коалиция със сродни политически сили(т.с. никакви “присъдружни”, “част от друга политическа сила” или “поддържаща роля за друга политическа сила”).
Обосновка:
понятия като "присъдружен", "самоопределил се седесар" или други Лучникови недомислия доведоха до това на местните избори 2003 огромната част от нашите организации да останат анонимни – т.с. да не бъдат регистрирани за участие в изборите под претекст, че са “част от СДС”. От общо над 260 общини СДП регистрира самостоятелни листи само в 29, в 3 е в коалиция и е възможно участието на СДП в още 3 коалиции, изписани изцяло от ЦИК като “обединени социалдемократи”.Към чл.1 - нова подточка д/:
д/мандатност при заемане на ръководни постове в СДП.
Обосновка:
едни и същи лица на едни и същи постове 10-12 години говорят само за това, че има фалшиви организации без членски състав, представяни само от т.н. "постоянен председател".Чл.3. ...
/2/ Изразилите несъгласие имат право да отстояват своите виждания [да отпадне - включително чрез партийния печат] без да създават пречки за изпълнение на взетите решения.Чл.4. /1/ В
СДП може да членува всеки пълнолетен гражданин, който не е поставен под запрещение, не е лишен от граждански права, приема Програмата и Устава на СДП и не членува в друга партия и политическа организация. [ да отпадане - освен в Социалдемократическия съюз на младежта и в местен клуб на СДС].Чл.5. /1/ Постъпващият в СДП подава писмено заявление до местният комитет
[да отпадне - и попълва личен картон].Чл.7. Всеки член на СДП има
право: ...б/ да избира и да бъде избиран във всички нейни органи.
Да се промени
тук(в случай, че премахването на двойно членство бъде провалено при гласуването)б/ да избира и да бъде избиран във всички нейни органи. Не могат да бъдат избирани в ръководни органи на СДП лица, които са членове и на други партии.
Обосновка:
Това произтича от клаузите на Закона за политическите партии, който на практика задължава партиите да участват самостоятелно или в коалиция в избори във всеки период от 5 години. В този закон няма понятие като "присъдружен", което не попречи на местните избори 2003 огромната част от нашите организации да останат анонимни – т.с. да не бъдат регистрирани за участие в изборите под претекст, че са “част от СДС” – виж например Пловдив, Русе, Пазарджик и мн. др...Чл.9 ... /4/ Членове
на партията, които се кандидатират за парламентарни или местни избори от името на друга партия [да се добави тук – или коалиция] или като независими кандидати, без да са получили за това разрешение от НК, се заличават от списъка на партийните членове. [ да отпадне - с решение на НК на СДП].Чл.12...
/2/ Инициативата на една или няколко местни организации за предлагане на общопартийни дискусии се довежда до знанието на всички членове [да отпадне - чрез партийния печат].МЕСТНА
/ОБЩИНСКА/ ОРГАНИЗАЦИЯДа стане: МЕСТНА ОРГАНИЗАЦИЯ
Чл.14. /1/ Местната/общинска организация е основната структурна единица на СДП. Тя действа от името на СДП и има право на партийно знаме, печат и финансова сметка, след като се регистрира в НК.
Да стане: /1/ Местната организация е основната структурна единица на СДП. Тя действа от името на СДП и има право на партийно знаме, печат и финансова сметка, след като се регистрира в ИБ.
Чл.14. /2/ - нова:
В отделните населени места на всеки избирателен район могат да се изграждат Местни организации с численост поне 5 души. Местните организации избират бюро в състав председател и секретар-касиер. Когато МО наброява повече от 10 души, бюрото се попълва с до
3 членове, вкл. заместник-председател – т.с. общо до 5 души. МО се представя на конференции и конгреси от нейния Председател и по един делегат по определена от НК квота, избрани със същия мандат, както и ръководството. За участие в местните избори МО могат да се сдружават в Общински организации.Обосновка
– МО може да издигне кандидат за кмет на населено място, но на ниво община може да се наложи коалиционна листа за общински съветници или за кмет на община.Досегашната /2/ става /3/, като НК се заменя с ИБ
/3/ Два месеца преди всеки Конгрес на партията местните организации се пререгистрират в ИБ. ( вместо в НК)
Чл.16. /1/ Местната организация се изгражда по целесъобразен териториален принцип, утвърден от НК на СДП, при наличието на 10 или повече члена на СДП.
Да се промени на:
/1/ Общинската организация се изгражда по целесъобразен териториален принцип, утвърден от НК на СДП.
I2I Границите и съвпадат с границите на общината или на района в градовете с районно деление. В общината или района може да има само една местна организация.
Да се промени на:
I2І
Границите и съвпадат с границите на общината. В една община може да има само една общинска организация.Обосновка: Доколкото не е уточнено специално, би трябвало да се подразбира, че общинската организация трябва да включва в себе си поне две секции и е желателно да съвпада с центъра на общината. Това,обаче, предполага да има около 260 общински организации, което е далеч от истината. Защо тогава организацията в едно населено място на дадена община ще се кичи с гордото име “общинска организация”? Изхождайки от резултатите от местни избори 2003 – единствените, на които сме участвали и самостоятелно като партия, структурите ни са много рехави...
Добавя се нава алинея /3/:
/3/ Ръководството й – председател, зам.председател и секретар представлява общинската организация пред общинските и районни органи, политически коалиции, други партии, движения и фирми на общинско и районно равнище.
старата поддточка з/ да отпадне
- Местната организация може да обособява свои секции (43 к-с) включително младежки и клубове по интереси.Чл.17...а/ избира местен
[да отпадне - /общински/] комитет;д/ да отпадне
- взема решение за обособяване на секции и определя размера им;Чл.20.
...з/ да отпадне от тук (това да важи за общинските организации)Чл.21 – нов с 3 алинеи:
Чл.21 /1/Председателите на Местните Организации се обединяват в Съвет на Председателите. Основната му цел е пълна координация на дейността на организациите по места и подготовка за местни избори
– избор, популяризиране, обучение, подготовка на кандидати за кметове и съветници!/2/Дейността на съвета се ръководи от Бюро в състав – председател, секретар и 3-ма членове.
/3/Съветът на Председателите заседава веднаж на 3 месеца, а при необходимост и по-често по преценка на ръководството му.
Обосновка:
Сведенията за структурите и състава на организациите винаги ще са на разположение на останалите и то от първа ръка, решенията за дейността ще се взимат от самите организации, обратната връзка става неотделим елемент от дейността на партията, членовете му могат оперативно да обменят информация за подпомагане на дейността на кметовете и съветниците...Обосновка:
Секцията определено е нещо, изсмукано от пръстите и имаше място само преди голямото разцепване на партията, когато наброявахме над 80000 членове. Сега, при 1000-2000 члена с около 50 организации по страната, това е нереално и несериозно.Заб.: От тук надолу всички членове се преномерират с едн по-малко – т.с. Чл.23 става Чл.22 и т.н.
Чл.23. /1/ Съобразно
административно-териториалното деление на страната на територията на всеки регион се създава регионално обединение /РО/ на СДП, включващо местните организации.Чл.23 да стане чл.22:
/1/
Съобразно административно-териториалното деление на страната на територията на всеки избирателен район се създава регионално обединение /РО/ на СДП, включващо местните организации.Обосновка:
Регионалните обединения се изграждат на базата на Избирателните райони на страната - т.с. 31 на брой и функциите им са главно по време на Парламентарни избори – избор, популяризация и представяне на кандидати за народни представители в избирателния район. В останалото време те имат координираща функция. Практиката от последните избори показа, че не е удачно за местни избори да се овластяват често несъществуващи регионални обединения. В този случай всички договаряния са на ниво община. Наближаващите парламентарни избори ни задължават за адекватна реакция – структурата на партията да отговаря на изборните условияЧл.24.
Конференцията на регионалното обединение:а/ избира Организационно бюро на РО до 7 членове.
Чл.24 а/ Да се промени на:
а/ избира Организационно бюро на РО до 7 членове, в т.ч. председател, зам.председател и секретар. Бюрото представлява РО пред регионалните органи на държавните и местни органи на самоуправление, други партии, политически коалиции, организации, движения и фирми в региона.
Обосновка:
Както беше в досегашния устав, Комитетът на РО го представляваше пред... т.с. представителен е орган, който във всеки случай не е оперативен и често не работи конструктивно.е/ да отпадне
“взема решения за създаване при необходимост на териториални подразделения на регионалното обединение с определена структура”.Обосновка: Съгласно досегашния чл.24 РО не би трябвало да може да взема такива решения.
Чл. 26...
е/ да отпадне от тук - представлява РО пред регионалните органи на държавните и местни органи на самоуправление, други партии, политически коалиции, организации, движения и фирми в региона – отива в 24а;з/ да отпадне
създава и подпомага нови местни организации в региона.Обосновка:
Съгласно чл.14 и чл.24 РО не би трябвало да имат такива функцияЧл.30. Конгресът:...
е/ избира председател и 38 от членовете
на Националния комитет, като останалите 28 се избират от Регионалните обединения. Избира ЦКРК в състав от 7 члена.Да се промени на:
Чл.30 е/ избира 38 от членовете
на Националния комитет и ЦКРК в състав от 7 члена.Чл.30 ж/ отпада от тук
(и се връща на старото си място – при Нац.Комитет)Поддточка з/ на чл.30 става ж/:
ж/ обявява почетен председател и почетни членове на СДП. Почетният председател е с право на глас в ИБ и НК на СДП. Почетните членове са с право на глас в НК.
Да се добави поддточка з/ - нова
з/ не може да бъде избиран за почетен член или почетен председател член на друга партия или организация.
Чл. 32. Националната конференция решава всички въпроси от компетенцията на Конгреса, с изключение на измененията в Устава. Конференцията може да подменя до 1/3 от състава на
НК на СДП, избран от Конгреса на СДП.Да се промени на чл. 32 с 2 алинеи:
Чл. 32 /1/. Националната конференция решава всички въпроси от компетенцията на Конгреса, с изключение на измененията в Устава. Конференцията може да подменя до 1/3 от състава на НК на СДП, избран от Конгреса на СДП.
/2/ (нова) Частична промяна на Устава, когато това се налага от промени в законодателството или други нормативни актове може да бъде правена и на Национална конференция. В този случай Конференцията получава статут на Извънреден конгрес.
33. /1/ НК е върховен орган на
партията в периодите между конгресите и конференциите на СДП [да отпадне - и се състои от 67 члена]. Народните представители, издигнати от СДП, които не са избрани за членове на НК, участват в неговата работа с право на съвещателен глас. Всички членове на НК са длъжни да участват в работата на своите МО. Всички членове на НК имат право да участват на всички събирания на местни и регионални комитети без право на глас.Да се промени на:
Чл.33./1/Национален комитет
е върховен орган на партията в периодите между конгресите и конференциите на СДП. Състои се от 38 члена, избрани по вишегласие с тайно гласуване на Конгреса на СДП и по един представител от всеки избирателен район, избран на съответна Конференция. В НК по право влизат всички, избрани с листата на СДП (самостоятелно или в коалиция, в която ясно е записано името на СДП) – депутати, съветници и кметове.Обосновка: Двукамерният състав на НК беше израз на висша степен на демократичност почти 10 години, но показа и слабостите, заложени в тази форма. Първоначалният му вариант беше по равен брой представители от регионите и избрани на Конгреса. Предстоящите парламентарни избори и подготвяните промени в Закона за партиите налагат структурата на партията да бъде тясно обвързана с избирателните райони, а не с административните такива. Евентуалните промени в административното делене на страната не засягат този орган по никакъв начин, докато автоматично водят до промени в сегашния състав на НК - пример: При 14 региона съставът на НК би трябвало да се промени на 14+38 - т.с. няма да се налага промяна в Устава. Това е още повече валидно при продължаващото намаление на числеността на партията. Депутатите от СДП по право са членове на НК звучи добре, но на този етап е чиста утопия. На местни избори 2003 с листата на СДП са избрани 3 кметове на населени места и 12 общински съветници. Нито един депутат от СДП не се признава за такъв и всички те членунат в други партии, често в ръководните им органи. Дефинираният в Устава брой на членовете на НК на 67 води до това, че след 44 конгрес нито едно заседание на НК не е било законно при вземане на решения, защото не сме имали кворум - поне 34 души!В това число и решението за провеждане на Конгреса!
34. /1/ Националният комитет избира от своя състав Изпълнително бюро
/ИБ/ от 12 души, в т.ч. зам.-председател, главен секретар и секретари. Членовете на ИБ не могат да заемат друга изборна длъжност в партията. За членове на ИБ могат да бъдат избирани само членове на НК, избрани от Конгреса.Променя се чл.34./1/ така:
/1/ Националният комитет избира от своя състав Изпълнително бюро
/ИБ/ от 13 души, в т.ч. председател, заместник-председател, главен секретар и секретари. Членовете на ИБ не могат да заемат друга изборна длъжност в партията. За членове на ИБ могат да бъдат избирани само членове на НК, избрани от Конгреса.Чл.34./2/ - нова(най-стара)
/2/
Председателят на СДП се избира и отзовава от Националния Комитет. Председателят на СДП се избира с обикновено мнозинство. Когато това не се постигне, се пристъпва към второ гласуване аа двамата кандидати събрали най-много гласове ((и в този случай председателят се избира по вишегласие. (тук вишегласие няма смисъл, защото се подразбира!!!)).Обосновка:
Това е елемент от предишния Устав на СДП, променен при избора на Благой Димитров за Председател на СДП. Определено това е по-малко демократично, но развръзва ръцете на НК да бъде оперативно в случай на необходимост.Чл.52.
СДП е юридическо лице и се представлява от своя председател или по негово упълномощаване от един зам.-председател и главен секретар или нарочно упълномощени лица.Променя се чл.52 на:
Чл.52.
СДП е юридическо лице и се представлява от своя председател или по негово упълномощаване от заместник-председател и главен секретар или нарочно упълномощени лица.Предложенията за промени в устава са приети на общо събрание на организацията на СДП – “Подуяне” на 01.03.2004 г. с пълно мнозинство.
София, 28.
02. 2004 г.