МЕСТНА ОРГАНИЗАЦИЯ НА СДП “ПОДУЯНЕ”
Предложения за Промени в Устава на СДП, които да бъдат приети на предстоящия Конгрес:
- Да се изброи ясно още в Преамбюла на Устава политиката на СДП за участие в президентски, местни и парламетнарни избори в светлината на Закона за политическите партии и ясно да бъде указана нейната цел - спечелване на политическата власт в името на свободата, справедливостта и солидарността.
- Частична промяна на Устава
(т.с. не-повече от 30% от членовете на Устава) да може да бъде правена и на Национална конференция
- Председателят на СДП се избира и отзовава от Националния Комитет. Обосновка: Това е елемент от предишния Устав на СДП, променен при избора на Благой Димитров за Председател на СДП. Определено това е по-малко демократично и връзва ръцете на НК да бъде оперативно в случай на необходимост.
- Национален комитет - състои си от 61 члена, избрани по вишегласие с тайно гласуване на Конгреса на СДП - (т.с. да се премахнат "двете камари" на НК - избрани на Конгрес и избрани на Регионални конференции). Обосновка: Двукамерният състав на НК беше израз на висша степен на демократичност почти 10 години, но показа и слабостите, заложени в тази форма. Първоначалният му вариант беше по равен брой (по 28) представители от регионите и избрани на Конгреса. С преустройването на СДС като партия, привлякла голям брой от членовете на СДП, част от регионалните ни обединения практически престанаха да действат или просто ги няма - за справка проследете представителството на последните конференции и Конгреси. Останаха само "председатели" на РО - т.с. членове на НК по право. За да не могат с неприсъствието си да блокират дейността на НК, съставът му беше променен - 28 от РО и 38 избрани на Конгреса. Отказът да се предоставя информация за действителното организационно състояние на СДП на когото и да било - в т.ч. и на заместник-председатели на партията (!!!) води до самоволно и неконтролируемо определяне на кворум, квоти, обявяване на даже най-висш форум за редовен (законен) или не и т.н. Определено, така не може повече да продължава.
- Регионалните обединения се изграждат на базата на Избирателните райони на страната - т.с. 31 на брой и функциите им са главно по време на Парламентарни избори – избор, популяризация и представяне на кандидати за народни представители в избирателния район. В останалото време те изпълняват координираща дейност. Обосновка: Практиката до сега показа, че и най-добрите лесно се корумпират от властта, стремят се да извземват все-повече функции, особено по време на избори. Така наречените парашутисти не са патент на СДП, но тя охотно го ползва. Това разделяне на правата и задълженията ще отнеме възможността т.н. Централно ръководство да съсипва или предава партията, водено съмо от лични интереси.
- Създава се Съвет на Председателите - в него влизат всички Председатели на Местни Организации. Основната му цел е пълна координация на дейността на организациите по места и подготовка за местни избори – избор, популяризиране, обучение, подготовка на кандидати за кметове и съветници! Обосновка: Такъв орган по-трудно (да се надяваме - изобщо не) може да бъде манипулиран, сведенията за структурите и състава на организациите винаги ще са на разположение на останалите и то от първа ръка, решенията за дейността ще се взимат от самите организации, обратната връзка става неотделим елемент от дейността на партията. Евентуалните промени в административното делене на страната не засягат този орган по никакъв начин, докато автоматично водят до промени в сегашния състав на НК - пример: При 14 региона съставът на НК би трябвало да се промени на 14+38, което противоречи на сегашния Устав - т.с. няма да се налага промяна в Устава.
- Двойното членство - Не могат да бъдат избирани в ръководни органи на СДП лица, които са членове и на други партии ИЛИ премахване напълно на правото на двойно членство. Обосновка: Това произтича от клаузите на Закона за политическите партии, който на практика задължава партиите да участвата самостоятелно или в коалиция в избори във всеки период от 5 години. В този закон няма понятие като "присъдружен", "самоопределил се седесар" или други Лучникови недомислия.
- Поне до стабилизирането на СДП да се въведе мандатност при заемане на ръководни постове в СДП. Обосновка: едни и същи лица на едни и същи постове 10-12 години говорят само за това, че има фалшиви организации без членски състав, представяни само от т.н. "постоянен председател".
Забележка: Горните предложения са на Георги Петров. До голяма степен те бяха инициирани от следните два факта: 1) На Регионалната конференция на СДП-София в изказването си Г.Петров обоснова началото на общопартийна дискусия с това, че поне 15 общински организации от София подкрепят внесените искания за промени, а те,съгласно Устава, са повече от 10% от общинските организации в страната – т.с. броят на общинските организации в страната следва да е по-малък от 150! Това твърдение не беше оспорено от нито един от членовете на ИБ, НК или ЦКРК, присъствали на Конференцията. Напомням, че на предпоследния ни Конгрес бяха отчетени 168 общински организации в страната... 2) На заседанието на НК на 28.06.2001 г. Иван Иванич от Монтана каза , че “ако сега се наложи да се пререгистрираме, едва ли ще съберем повече от 1300 души членове на СДП”, което не беше оспорено от нито един от членовете на ИБ, НК или ЦКРК, присъстващи на заседанието. Към този момент, въпреки призива на г-н Маринов, сведения за членския състав на организациите при изказванията си представиха само СОФИЯ – 500 души, Варна – 450 души и Добрич – 30 души редовно отчетени от 38 души списъчен състав. По груба оценка това прави 900–1000 души в 24 организации (19 в София, 3 във Варна и 1 в Добрич). За останалите около 120–140 организации “остават” 300-400 души, което елементарно противоречи на Устава, че общинската организация има поне 10 членове... Преди разглеждането на горните предложения в организацията, те не обвързват никого с поддръжката им.
София, 03.08.2001 г.