проект
ПРОГРАМЕН ДОКУМЕНТ – 2004
Защитата на суверенитета и
интересите на личността – наша гражданска,
политическа и
нравствена кауза
НИЕ, членовете на
Социалдемократическата партия, като декларираме нашата дълбока
привързаност към свободата, демокрацията и човешките права, прогласени в Общата
декларация за правата на човека на ООН от 1948 г., категорично ще браним тези
ценности на съвременната цивилизация с оръжието на морала, почтеността,
солидарността и християнските добродетели, в интерес единствено на мира,
спокойствието и добруването на всеки български гражданин.
Като социалдемократи ние
гарантираме нашия неотменим ангажимент да не допуснем злоупотреба и изкористяване
на споделяната от нас гражданска, политическа и нравствена кауза. За нас
суверенитетът и интересът на отделния гражданин стоят по-високо дори от
националния суверенитет – такава е логиката на съвременното развитие на
човечеството; развитие, насочено към сближаване и тясно партниране, към
интеграция и отмиране на държавни граници, към отхвърляне на вековни различия и
исторически противопоставяния между хората и народите на планетата.
Ние заявяваме своята решимост
да отстояваме неизменно и последователно суверенитета на българския гражданин,
неговото право да живее и се труди свободно и в сигурност. За да гарантираме
както личния интерес на българина, така и интереса на обществото като цяло, Социалдемократическата
партия предлага:
1. За нова Конституция и двукамарен парламент:
-
незабавно насрочване на дата за избори за ВНС, чиято цел
ще бъде да изработи нова българска Конституция в рамките на 6 месеца, издържана
в европейски дух и реално защитаваща свободите и правата на българските
граждани;
-
в новия основен закон следва да отпадне текстът,
предвиждащ наличието на институцията ВНС – един анахронизъм в началото на ХХІ
век;
-
в новата Конституция да залегне парламент с двукамарно
устройство с оглед прецизиране на законотворчеството и подобряване качеството
на гражданското представителство, като сегашният брой парламентаристи се
запази, но следва разумно и логично да бъде разпределен в двете камари.
2. За реформата в съдебната власт и промените в
законодателството:
-
наред с приемането на новата Конституция трябва срочно да
приключи и реформата в съдебната власт
– изключително важно условие за приемането ни в ЕС;
-
извършване на промените в нашето законодателство,
хармонизирано с европейското, което ще
превърне България в правова и законова държава;
-
истински независимата съдебна система действително ще се
превърне в основен коректив на управленската некомпетентност и корупция;
-
справедливото и ефективно правораздаване реално ще защити
живота на българина от ширещата се безнаказана престъпност – за да има у нас
сигурност и предвидимост, да няма недосегаеми и законите да важат за всеки
гражданин.
3.
За политиката на
национална сигурност
а) външна сигурност и въоръжени сили:
-
основа на външната сигурност на Р България са
международните договорености в рамките на европейските структури и
пълноправното членство в НАТО;
-
в срок от две години следва да се извърши цялостно
преминаване към професионални Въоръжени сили и да се премахне задължителната
военна служба;
-
задължително придобиване на гражданска специалност от
всички военнослужещи – войници, сержанти и офицери, което да се организира от
Министерството на отбраната в рамките на учебните програми;
-
привеждане в съответствие на звания със заемана длъжност
от страна на военнослужещите. Свеждане
на броя на генералите и адмиралите до броя на длъжностите, изискващи генералско
звание;
-
въвеждане на конкурсно начало за заемане на длъжности във
въоръжените сили.
б) вътрешна сигурност:
-
възстановяване на длъжността на съдия-следователя;
-
постоянен контрол върху съотношението между декларираните
доходи и придобитите имущества и парични средства;
-
възстановяване на правата на гражданите за защита от
незаконни посегателства в рамките на българското законодателство отпреди 1948
г.;
-
гарантиране в пълен размер на неприкосновеността на дома
и правото на защитата му при нарушаване
на посочените по-горе законодателни рамки.
4. За утвърждаване на пазарната икономика и балансирана
социална политика в интерес на българските граждани:
-
запазване на паричния съвет (валутния борд) и добрите
отношения с МВФ с оглед утвърждаване на строга финансова дисциплина и по-бързо
приключване на структурната реформа в стопанската сфера;
-
приватизация, дерегулация на бизнеса и внимателно
разходване на бюджетните средства;
-
преминаване от държавно администриране в икономиката към
ефективен законодателно установен контрол;
-
“разтоварване” на бюджета от напълно излишни значителни
разходи всяка година, наследени от комунистическия режим (напр. поддържане на
огромен парк от служебни автомобили в парламента, Министерския съвет, съдебната
власт и др., безотчетни разходи при пътувания в страната и в чужбина на
държавни служители и т.н.), като спестените средства могат да бъдат използвани
както за повишаване на заплатите в бюджетната сфера - в образованието,
здравеопазването, науката – така и за нуждите на социалната политика;
-
въвеждане на преференции за стимулиране на дребния и
средния бизнес (кредитни облекчения, намаляване на патентните данъци и пр.);
-
нова данъчна схема, която сваля данъчния натиск върху
гражданите с ниски и средни доходи, въвеждане на ДДС от 15 % и гъвкавото му
прилагане в различните сектори на стопанството, понижаване на данък печалба до
12 %;
-
въвеждане на коректна и справедлива пенсионна схема с
оглед незабавно удвояване на сегашните размери на получаваните пенсии;
-
реализиране на специална стратегия за чувствително
понижаване на безработицата (под 10 %) и увеличаване на броя на трайно заетите
работни места.
5.
За селското стопанство:
-
ускорено провеждане на комасация на земеделските терени;
-
непряко субсидиране на селското стопанство: вместо
кредити – силно субсидирани цени на торове, хербициди, препарати за растителна
защита, ветеринарни медикаменти, посадъчен материал и породисти разплодници;
-
създаване на Държавна агенция за фючърно договориране на
селскостопанската продукция при гарантирани минимални изкупни цени. При
благоприятна пазарна конюнктура – доплащане за изкупените количества;
-
въвеждане на целеви налог за покриване на евентуални
загуби на посоченатапо-горе Агенция – т.нар. Уравнителен фонд;
-
приемане и осигуряване на дългосрочна залесителна
програма за възстановяване на унищожените гори в рамките на програма от типа
“От подпомагане към заетост”.
6.
За образованието и
науката:
-
незабавна промяна на дълбоко погрешната в момента
бюджетна стратегия за развитието на образованието и науката. Преходът от
комунистическа тоталитарна система към демократично общество и европейски
стандарти не е възможен със сегашната материална база и с драстично ниското
жизнено равнище на учители, преподаватели във ВУЗ, учени и педагози;
-
въвеждане на нова държавна и общинска политика, която да
не допуска повече създаването на условия за ширещата се неграмотност сред
децата и младежите;
-
прекратяване на разпиляването на бюджетни средства за
нароилите се
Висши
училища и университети без квалифицирани кадри и с
поддържащи
ги изкуствено приходящи лектори със съмнителна
компетентност;
-
премахване на държавните ограничения на броя на
приеманите студенти и на магистрите;
-
насочване на учени и средства от БАН само към няколко
университета, които отговарят на международните изисквания и критерии, а
дипломите им да отварят врати по цял свят за обмен на студенти и преподаватели;
-
приемане на нова Закон за научните звания и степени и на
нов Закон за висшето образование;
-
пълно усвояване на средствата за образование и наука,
отпускани от ЕС по линията на предприсъединителните фондове, както и рязко
увеличаване на участието на българските преподаватели и студенти в
международните научни програми и други форми на международно сътрудничество.
7.
За хуманна околна среда и
екологичен растеж:
-
приемане на Национална екологична стратегия в дългосрочен
план с оглед да се отговори на все по-строгите критерии и стандарти, въвеждани
в ЕС;
-
провеждане на нова екологична балансирана политика,
основана на координирана междуведомствена и обществена интеграция;
-
налагане на интегралния териториален подход като основен
принцип в
екологичната ни политика;
-
законодателно утвърждаване на Национална екологична мрежа
(система) за съхраняване, укрепване и възстановяване на околната среда;
-
приемане на специализиран Закон за Черноморското
крайбрежие и специална Програма за мониторинг на бреговата зона;
-
стимулиране на сътрудничеството между държавната и местната
администрация и гражданското общество.
·
Този проект е адаптиран вариант на подробните
разработки, предоставени от експерти по поръчка на партийното ръководство и въз
основа на които следва да бъде изготвена Работната програма за управление на
СДП.